Filmas: Bėgantis skustuvo ašmenimis / Blade Runner / Бегущий по лезвию (1982)


Aš esu fantastikos mėgėjas. Ir kai tik Antanas L. parekomendavo keletą filmų iš fantastikos srities, tai aš iš karto pakoregavau savo žiūrėtinų filmų sąrašiuką ir į pirmas vietas perkėliau fantastikos žanro filmus. Taigi pirmas filmas – Bėgantis skustuvo ašmenimis / Blade Runner:

Blade Runner

Fantastikos kino klasika. Kultinis filmas. Šedevras. Ir aš jo nematęs iki šiol buvau. Pasirodo, netgi, kad šis filmas kažkokių ten užsienio mokslininkų (60 grupės) yra išrinktas kaip visų laikų geriausias mokslinės fantastikos žanro filmas. Tiesa, ten kitų, kurie pateko į tą dešimtuką, aš bent pusės irgi nesu matęs.

Režisierius Ridli Skotas (Ridley Scott) man labiau žinomas iš filmų Svetimas (Alien) (1979) (tikrai kultinis ir man patikęs), Gladiatorius ir iš naujesnių Black Hawk Down (2001) (irgi visai patiko).

Filmas paremtas Filipo Diko (Philip K. Dick) romanu „Ar androidai sapnuoja elektrines avis?“. Labai gražus knygos pavadinimas. Beje, kaip žinome dabar yra operacinė sistema Android ir net kompiuteriai Nexus su šia operacine sistema. Aiški Google aliuzija į šią knygą.

Lietuviškai dar filmas vadinamas “Likvidatorius”. Nes jo darbas likviduoti robotus replikantus.

Ai, ir filmo muzikos takelį sukūrė mano mėgiamas kompozitorius ir atlikėjas Vangelis. Ir jį pats ir atliko. Tiesa, viduryje filmo pagalvojau, kad reiktų atkreipti dėmesį į garso takelį. Bet ar tai įtemptas siužetas, ar tai kas, bet aš to takelio taip ir neišgirdau. O gal tai ir yra tikras menas, kai muzika tik padeda įsijausti į siužetą, bet pati neviršyja, neužgožia siužeto.

Ai, ir dar. Pagrindinį vaidmenį atlieka tada dar jaunas Harisonas Fordas. Super Star.

Filmas pelnęs daug apdovanojimų, nors kaip rašo internete, kad pradžioje žiūrovų buvo priimtas neigiamai, tačiau vėliau smarkiai išpopuliarėjo ir tada buvo labai teigiamai įvertintas kino kritikų. Ir ypač pamėgtas tarp fantastikos mėgėjų.

Apie patį filmą galima detaliai paskaityti: https://lt.wikipedia.org/wiki/B%C4%97gantis_skustuvo_a%C5%A1menimis. Ten net visas scenarijus yra. Praktiškai labai detaliai atpasakotas.

Kiberpanko stilius. Nežinau, kas čia per stilius, bet man keistokas. Ateitis parodyta labai niūriai, vien naktis, migla, tamsa, lietus, dulksva ir dar bet kas, kad tik simbolizuotų šudiną ateitį. Na, bet čia ir yra mums perspėjimas, kad jei ir toliau gyvensime kaip dabar, tai mūsų vaikai ar vaikaičiai taip niūriai ir gyvens.

Ateities technologijos irgi man nelogiškos. Žmogus sukūrė tokius tobulus robotus – replikantus, kad net sunku beatskirti, kur žmogus, o kur robotas, tačiau visi kompiuteriai pas juos nespalvoti, pastoviai mirgantys, tekstinis režimas žiauriai lėtas, stringantis, kažkokia fuflo. Paimkim tą patį Tarkovskio Solarį. Pas jį berods net nespalvotas filmas, bet ateities vizija jo žymiai įtikimesnė, nei Ridlio Skoto. Tiek technologijos, tiek apranga. Tiesa, tai irgi režisieriaus užmačia. Tarkovskio Solaryje yra pavaizduota normali visuomenė, na, daug maž, tačiau irgi turinti savų problemų, nes kaip sakoma: Yra žmogus, yra problemos, nėra žmogaus, nėra problemos. O šiame filem juk turime antiutopinę visuomenę, t.y. mus dabartinius žmones agituojančią susiimti ir neleisti išsivystyti į tokią blogą visuomę, kur žmogus praranda norą kažką kurti, kažką daryti gerą. Čia man užneša į Orwell’o “1984”. Lyg iš inercijos kažką daro, bet be polekio, be laisvės, tai ir gaunasi tiap liap.

Vat, kas man užkliuvo, tai, kad filme daug žiaurumo. Tiesiog mėgaujamasi lėtai, neskubant ištreškiamos akys, laužomi pirštai ir pan. Tiesą sakant, man filmas panašesnis į siaubo filmą, o ne fantastikos. Tas bėgiojantis paskutinis replikantas Rojus, besivaikantis nužudyti Dekartą ir stūgaujantis kaip vilkas, skaičiuojantis sekundes iki kol jis maniakiškai nužudys. Čia juk konkretus siaubo filmas. Nepagailint žiaurumo ir kraujo scenų. Na, tiesiog pas mane šiuo metu toks laikotarpis, kai nesinori žiaurumo. Tiesa, nepamirškim, ką nori režisierius tuo parodyti. Žmogus kūrė tobulą robotą. O kas gavosi? Aha, gavosi kūrinys panašus į kūrėją. Užslėpti žmogaus sadistiniai polinkiai buvo perkelti ir į tobulesnius robotus.

Net meilės, tiksliau viliojimo, scenos susijusios su smurtu ir grubios. Tipo, jei mergina tau sako ne, tai reikia grubiai jai neleisti išeiti ir pulti bučiuoti, vos ne kad trenkiant į snukį. Ir tada ji tave įsimylės. Arba jau buvo įsimylėjus, tik kad ją paimti reikia grubumo. Aš tai švelnus žmogus, man su moterimis patinka švelniai. Bet juk čia ne tikra moteris? Čia juk robotas? Su juo galima kaip nori? Aš įsakau mane mylėti? Nors filme tai parodoma sudėtingiau. Atvirkščiai, robotai pradeda jausti, jiems atsiranda emocijos. Ir pagrindinis herojus pradeda simpatizuoti replikantams pats. Net yra scenų, kuriose galima suabejoti, ar tik tas, kuris medžioja replikantus, pats nėra iš tų naujų replikantų serijos, kuris net turi netikrus atsiminimus.

Blade runner (2)

Po grubumo galima ir bučiuotis. Šiaip tai įdomu būtų su replikante pasibučiuoti. Nors jie pagal filmą tokie tobuli, kad matyt sunku atsikirti būtų.Blade runner (2)

A scene from Warner Bros. Pictures’ “Blade Runner: The Final Cut.” PHOTOGRAPHS TO BE USED SOLELY FOR ADVERTISING, PROMOTION, PUBLICITY OR REVIEWS OF THIS SPECIFIC MOTION PICTURE AND TO REMAIN THE PROPERTY OF THE STUDIO. NOT FOR SALE OR REDISTRIBUTION.
A scene from Warner Bros. Pictures’ “Blade Runner: The Final Cut.”
PHOTOGRAPHS TO BE USED SOLELY FOR ADVERTISING, PROMOTION, PUBLICITY OR REVIEWS OF THIS SPECIFIC MOTION PICTURE AND TO REMAIN THE PROPERTY OF THE STUDIO. NOT FOR SALE OR REDISTRIBUTION.

Blade runner (4)

Blade runner (5) Blade runner (6)

Ne nu šitos fotkės negalėjau neįsidėti. Mirtis tarp moters kojų. Baisiau nei siaubo filme. Siaubo kulminacija. Fantazijos apogėjus. Užmušti žmogų pasmaugiant moters šlaunimis. Visai prie pat ten iš kur ir atėjai į pasaulį. Ne, nu gal ir simboliška. Iš dulkės kilęs, į dulkę ir pavirsi. Siaubas, iki šiol šiurpuliukai eina pagalvojus apie tokią mirtį.Blade runner (7) Blade runner (8) Blade runner (9) Blade runner Blade runner

Viskas niūru ir lietinga. Kaip mano vienas pažįstamas (dabar jau amžinąjį jam atilsį) sakydavo: Pizdec kradiotsa nezametno. Tik čia jau tas picdec podkralsia. Ir jei mes taip ir toliau gyvensime kaip dabar, tai bus mūsų ateitis.Blade runner

Matyt, šį filmą reikėjo žiūrėti 1982 metais. Dabar man jis įspūdžio nepaliko. Gero įspūdžio nepaliko. Labiau paliko blogą. Bet juk ir turėtų tokia ateities vizija nepatikti niekam. Juk ir turėtume sustoti ir pagalvoti, ką mums reikia daryti, kad mūsų vaikai negyventų tokiame niūriame pasaulyje.

Na, taip yra minčių. Ar ateityje skirtumas tap turtingųjų ir vargšų tik didės? Bet kad lyg ne kol kas. Turtėja visa visuomenė. Nors ir yra ta atskirtis tarp turtingų ir vargšų, bet bendrai visuomenė lyg geriau gyvena. Kokie bus robotai? Ar perims ir slaptas žmogaus ydas? Ar robotai sukils? Ar kūrinys sukils prieš savo kūrėją? Čia jau tokia gilesnė filosofinė mintis. Dekartas labiau simpatizuoja robotams. Ar jie geresni nei žmonės? Neišvengiama mirtis. Iš tikrųjų, o kaip būtų jei žmogui būtų atseikėta gyventi tik 4 metai. Suaugai, ir tik 4 metai. Po to mirtis. Filme pateikiama, kad Rojus prieš pat mirtį supranta gyvenimo prasmę. Ir kiek suprantu, ji tame, kad jis paskutinę minutę padaro kažką gero kitam. Gyvenimo prasmė yra daryti gėrį kitiems, tiksliau pasakius Meilė kitam. Žmogaus tikėjimas ir viltis begalinė. Pačiomis didžiausiomis nevilties akimirkomis žmogus vis tiek kabinasi iš paskutiniųjų, imasi pačių neįtikimiausių priemonių. Tokia žmogaus prigimtis.

Aš puikiai suprantu, kad aš šio filmo nesupratau. Ne tas mano lygis, kad imčiau ir viską visada suprasčiau. Todėl ir rašau, kad kažkas paskaitys, pamatys, kad aš durnelis, nesusipratėlis ir man viską paaiškins. Apie ką filmas ir kas prie ko. Lietuviškai nieko gero internete neradau. Ir aš būsiu už tai dėkingas. Nes kažkokias supratimo užuomazgas turiu, bet vis tiek bendro konteksto nesuprantu.

Tik beveik niekas pas mane nebeužsuka, niekas nepaaiškina man ko nesuprantu. Gal reikia užsiimti savo blog’o populiarinimu. Bet tai vėl. O kam man jį populiarinti? Mano blog’o tikslas juk sau pačiam dienoraštį rašytis. Ai, žodžiu, gal vis gi kas nors netyčia išgirs mano šauksmą tyruose ir paaiškins.

Taigi, nors man ir sunkiai žiūrėjosi (tikriausiai dėl tų “siaubo” scenų ir niūrios ateities vizijos), bet rekomenduoju visiems pažiūrėti. Nors tai ir skaitosi fantastikos žanras, bet keliamos problemos yra visai ne iš fantastikos srities, o iš mūsų šiandienos realybės. Filmas padeda geriau suprasti žmogaus esmę. O kas iš mūsų nebando suprasti savęs? Taigi, filmas nelengvas, bet – o kam dabar lengva 🙂 Gyvenimas yra ištisa kova. Kova tarp gėrio ir blogio. Ir mano manymu toks filmas šioje kovoje prisideda prie gėrio pusės.

Žiūrėkite visi vien dar ir dėl to, kad man paaiškintumėte, ko aš nesupratau. Angliškai dau prirašinėta, bandžiau skaityti, bet ten prasideda tokios kalbos subtylybės, kad su mano anglų kalbos lygiu nebepagaunu esmės, ką nori pasakyti.

Taigi rekomenduoju šį fantastikos kino klasikos šedevrą. Gero žiūrėjimo ir gilių apmąstymų po jo. Ne viskas ant lėkštutės paduota šiame filme. Reikia pakrutinti smegenėles.

12 comments

  1. As tai tingiu kazka aiskint :))) Nu parasei tai parasei, ka daba analizuosi visa menesi kodel ziurejai kodel parasei ? :))) Galvoju dauguma zmoniu traukia fantastiniai siuzetai, jiems byle pabegt nuo realybes :)))

    O siaip matei filma Dirbtinis intelektas / Artificial Intelligence: AI (2001) ?? Itariu matei? Jei ne paziurek turetu patikt.

    Like

  2. ai pamirsau dar delto blogo populiarinimo. kazkada bandziau alia populiarinti bet greit meciau, ne mano tai biznis, mano reikalas mazas- sedet ir rasyt o popsuchinimas neidomu :))) maladec kad neuzsiimi savireklama 🙂 jau nebebutum savim jei save populiarintum…

    Like

  3. “Dirbtinį intelektą” lyg mačiau, nors reiks pažiūrėti, kažkaip neprisimenu dabar. Gal seniai, o gal ir nemačiau. Ačiū už priminimą. Nes man fantastika patinka. Pagooglinau, aha, matytas. Bet senokai, gal kada reiks atnaujinti prisiminimus.

    Na, jei pradėčiau rašyti pagal užsakymus, tada tikrai, prarastų mano blog’as man prasmę.

    Like

  4. Tikriausiai nesupyks Antanas L., jei jo labai gerus komentarus paviešinsiu. Tikrai apie šį filmą lietuvių kalba mažai info (arba aš blogai ieškojau), o kadangi tai fantastikos klasika, tai gal pasidžiaukim visi:

    Tikrai nesitikėjau tokios recenzijos apie vieną geriausių fantastinių filmų.
    Nieko baisaus, amerikiečiai jo savo laiku irgi nesuprato. Nesuk galvos.
    Man labai pasisekė, nes pirmąkart jį pamačiau pas R. Maskoliūną,
    jo fantastinio kino klube (apie 1985). Kadangi Rolandas šį filmą laiko
    vienu geriausiu fantastiniu filmu, tai ir filmo pristatymas buvo atatinkamas.
    Skaičiau, kad tai buvo pats sunkiausiai kurtas ir po to žiauriai
    karpytas režisieriaus darbas. Yra net penkios skirtingos trukmės filmo versijos.
    Šiuo filmu R. Scottas taip aukštai užkėlė kartelę visam fantastiniam kinui,
    kad aš jau gal trisdešimt metų pagal šį filmą lyginu visus fantastinius filmus.
    Apie ką šis filmas tu visai neblogai atasakei:
    “Ar kūrinys sukils prieš savo kūrėją? Čia jau tokia gilesnė filosofinė mintis.
    Dekartas labiau simaptizuoja robotams. Ar jie geresni nei žmonės?”
    Troškimas būti dievais, noras kurti į save panašius. Kad tau tarnautų.
    Kad tau vergautų. O jei kas nepasiseks – ne bėda, galima likviduot.
    Tačiau gal tie kūriniai irgi turi jausmus, troškimus, sielą?
    Tiesiog siūlau tau apmąstyti ir dar kartą po kurio laiko peržiūrėti.

    Man tai geriausias Harrisono Fordo vaidmuo kine. Labai patiko
    Sean Young, Rachel vaidmenyje. Šiame filme man ji pasirodė tarsi
    nužengus iš dailininko Kramskojaus paveikslo “Nepažįstamoji”.
    Keista, bet ši labai graži moteris nesuvaidino nė vieno ryškesnio vaidmens kine,
    išskyrus “Dr. Jekyll and Ms. Hyde” (1995), ir neturi jokio rimtesnio kino apdovanojimo.
    Rick Deckard – likvidatorius. Tai žmogus, kuriam tenka daryti juodžiausią darbą –
    likviduoti replikantus, kitaip sakant, taisyti kitų padarytą broką (o gal ir ne?).
    Būdamas arčiausiai replikantų, specialiai paruoštas juos atskirti,
    jis puikiai suvokia, kad jie irgi žmonės. Su savo charakteriais ir būdu.
    Tai yra Ricko tragedija. Jis simpatizuoja ir supranta replikantus,
    bet yra priverstas juos žūdyti. Nes toks jo darbas.

    Pasirodo, neseniai atsirado šio filmo naujas įgarsinimas bei titrai,
    kurį padarė vertėjas LvB.
    Pridedu jo komentarą:
    “Ne visiems!!!
    Na kaip ir žadėjau, kai padarysiu tikslius, ne sausus subtitrus,
    tuomet ir įgarsinsiu šį vieną daugeliui iš mylimiausių filmų.
    Tiesa sakant, teko paplušėti (paaukoti daug brangaus ypač lietingos,
    kaip ir filme, vasaros laiko) kol, mano manymu, gavosi vertimas toks,
    koks ir turi būti. Kad buvo vertimas profesionalus, tai nieko nereiškia.
    Man, šio filmo fanui, asmeniškai susidarė toks įspūdis, kad kas vertė
    šią legendą, tai arba nematė išvis šio filmo ir vertė tiesiai
    iš subtitrų arba, jei ir matė, tai tik gal kokį vieną kartelį
    ir vertė visiškai be meilės (gal už pinigus). Aš galvoju, kad negalima
    šio Ridli Skoto šedevro, kuriam jis ir pats atidavė daug savęs ir išsunkė
    per užsitęsųsį bei neprognozuojamą filmavimą beveik visas aktorių jėgas
    (Rutgerio Hauerio tai neliečia), bei išsiurbė visas kantrybės taures
    sponsorių ir kitų svarbių personų, prisidėjusių prie šios neįkainojamos
    legendos, negalima versti taip sausai, pažodžiui, nepanaudojant šalutinių sinonimų ir t.t.
    Tai juk etaloninis mokslinės fantastikos kinas, tikrasis tokio žanro
    eksperimentas kino istorijoje , filosofinis kiberpankas ir t.t.
    Čia vos ne kiekvienas žodis turi būti tikslus, kontekstinis, o ne
    paviršutiniškas pažodinis, sausas.. Čia kaip koks Stenlio Kubriko „Prisukamas apelsinas“
    ar Tarkovskio Stalkeris, „Nostalgija“, „Aukojimas“ ar „Soliaris“…
    Profesionalus vertimas,- tai ne tik išversti, nepadarant gramatinių klaidų,
    bet, mano galva, būtina ypatingai tokiam kinui, prieš verčiant, juo pasidomėti
    daugiau, kad suprastum kontekstą ir galėtum daugiau pavartoti šalutinių sinonimų.
    Teko kažkada pamatyti profesionaliame DVD verstus prof. vertėjo iš rusų
    kalbos tokius žodžius: – „STALTIESEI KELIĄ“. Kas rusų kerta, tai tikrai supras,
    kad šis neapsišvietęs „profesionalus“vertėjas vertė tiesiogiai iš titrų,
    kuriuose buvo toks subų įrašas:“ СКАТЕРТЬЮ ДОРОГА“ Ką tai reiškia, tikrai žinot.
    Man teko gal 7-9 versijas Blade Runner peržiūrėti su skirtingais rusų vertėjais,
    kurių kalba yra tikrai neskurdi, tai praktiškai kiekvienas vertėjas „įsimylėjęs“
    savaip šį šedevrą ir vertimas kai kurių labai svarbių frazių visų vertėjų tikrai skirtingas.
    Aš dėl kai kurių abejotinų man frazių prieš išverčiant, konsultavausi
    tikrai ne su vienu žinovu. Dažniausiu atveju, šis filmas arba labai patiks,
    arba visai nepatiks. Vat būtent tai ir yra labai gerai… Čia lygiai tas pats
    kaip ir su mano Nr. 1 visų laikų-2001-ųjų odisėja… Ne visiems juk patinka
    namų sąlygomis vytinti kalmarai prie alaus. Aš juos tiesiog dievinu, nors ir kvepia
    močiutės triusikais… Ne visiems patinka grupė Joy Division…

    Siūlau nemačiusiems, būtinai pasižiūrėti dokumentinį filmą
    kaip buvo kuriamas šis perliukas. Yra keliomis kalbomis:
    Dangerous Days: Making Blade Runner (2007)

    Aš, kaip šios juostos senas gerbėjas, esu matęs ne vieną jo versiją.
    Tikri fanai irgi turėtų pamatyti visas versijas. Net ir su „happy endu“

    Like

  5. Beje, filmas “Brazil” pakeitė mano požiūrį į šitą filmą. Man kaip ir užpildė spragas. Tapo aiškiau kas ta antiutopija yra. Kai susiejau su Orwel’o “1984” man aiškiau pasidarė, ką tokiais kinais norima pasakyti.
    Na, dabar pasidarė dar įdomiau ir būtinai pažiūrėsiu Dangerous Days: Making Blade Runner (2007).

    Like

  6. Dar papildysiu įdomiais Antano L. komentarais:

    Kiek pakomentuosiu Dekarto ir Reičel meilės sceną. Man ji nerealiai patiko, ypač ta vieta prie pianino (įdėjai pačią gražiausią fotkę). Iškart matyt abipusis užsimezgęs jausmas. Tačiau Reičel išsigąsta to jausmo – ji juk replikantė, jaučia savo nepilnavertiškumą – ir bando bėgti nuo ją užplūdusios aistros.
    Dekartą žeidžia jos noras pabėgti ir jis pasielgia kiek kietokai (bet ji juk replikantė, tai tik paprastas kepštelėjimas) bei priverčia įvardinti garsiai savo jausmus. Ir tada Reičel supranta, kad jausmas abipusis.Labai graži scena. Dokumentiniam filme pamatysi, kaip Dekartas suima rankomis Reičel užpakaliuką, gaila ši scena iškirpta 🙂

    Kita labai įdomi scena – Zoros (moters su gyvate) nužudymo scena. Panašu, kad Dekartas nė neketino to daryti. Jis greičiausiai bandė ją gelbėti. Todėl ir pradėjo kalbėti apie stebėjimo skylutes, neva vyrai stebi.
    Iš tiesų, jis, prašydamas leidimo patikrinti jos patalpas, norėjo įsitikinti, ar nėra kokios sekimo aparatūros.
    Negalėjo tiesiai šviesiai liepti Zorai dingti. Zora, įtarusi kažką negero, smogia pirmoji, ir Dekartui nieko kito nebeliko, kaip vykdyt užduotį.

    Like

  7. Ko gero vienintelis apčiuopiamas šio filmo aprašymas lietuviškai 👍
    Čia dar H.Fordas žiauriai neša į M.Mikutavičių 😂
    Muzikos takelis!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s